Design és pszichoedukáció – a Pszinapszis tartalomkészítőit kérdeztük

Design és pszichoedukáció – a Pszinapszis tartalomkészítőit kérdeztük

Napjainkban a “konyhapszichológiának” már legalább akkora hagyománya van, mint magának a tényleges tudományágnak. A számos önsegítő könyv, tanfolyam mellett könnyű elvesznünk és kibogarásznunk az igazán értékes tartalmakat. A Pszinapszis 25. éve jár élen a pszichoedukációban, ami nem csak az éves fesztiválokat jelenti: Instagram- és Facebook oldalaikon minden nap jobbnál-jobb, átgondolt és alapos szakmaisággal elkészített posztokkal örvendeztetik meg a követőiket. A tartalomkészítő csapat néhány tagját kérdeztük inspirációikról és munkafolyamataikról.

Felületesen is átfutva a Pszinapszis Instagram vagy Facebook oldalát, azonnal feltűnik, milyen széles skálán mozognak a témák. Mi alapján választjátok ezeket? Mennyire játszanak szerepet az olyan tényezők, mint például az aktuális témák a közéletben?

 

Scheller Virág, Pszinapszis PR és Marketing stábvezető:

A Pszinapszis az évente megrendezendő eseménye mellett fontosnak tartja a pszichoedukációt, emiatt is kezdtük el kicsit több mint egy éve a grafikával ellátott tartalmainkat posztolni az Instagramon és a Facebookon is. Az alapvető koncepciónk mindig is az volt, hogy teremtsünk egy egyensúlyt a pszichológiai elméleteket, esetleg mentális betegséget bemutató tartalmak és a kicsit könnyedebb, motivációs jellegű posztok között. Úgy vettük észre ez remekül működik, ha nem minden alkalommal valami komolyabb témát hozunk. Emellett rengeteg pozitív visszajelzést kaptak azok a tartalmak is, amelyek valamilyen technikát, tippet tanítanak a követőinknek, amiket a hétköznapokban is alkalmazhatnak. A mai napig a legnépszerűbb posztjaink között van például a bocsánatkérések átkeretezése vagy a mit kérdezz a hogy vagy helyett című tartalmaink. 

 

Összességében ezeknek a poszttípusoknak az egyenletes elosztását tartjuk szem előtt, emellett persze próbálunk azokra a témákra is reagálni, amelyek ma foglalkoztatják a követőinket. Továbbá fontosnak tartjuk azt is, hogy a grafikákat és posztokat készítő stábtagok is bele vihessék a tartalomgyártásba a saját érdeklődési területüket, emiatt is tudjuk megtartani a feedünk sokszínűségét.

Marketinges szemmel nézve is lenyűgöző, hogy milyen alapos kutatás és háttértudás van egy-egy poszt mögött. Szövegíróitok minden esetben pszichológusok? Mennyi időt vesz igénybe egy-egy anyag összeállítása átlagosan?

 

Csépke Bella, Pszinapszis posztok egyik szövegírója:

Köszönjük szépen, mindig öröm és jó érzés a pozitív visszajelzés!  

Nagyon fontos számunkra a hitelesség, és a közérthetőség, hiszen célunk, hogy elhozzuk a pszichológiát az emberek otthonaiba. Bár pszichológusok nem vagyunk, de többen már az alapképzést elvégeztük, és folyamatban vannak további tanulmányaink a pszichológussá válás felé. Éppen ezért mindig figyelünk arra, hogy betartsuk a kompetenciánk határait, és olyan témákról számolunk be, amikkel tanulmányaink során találkoztunk, vagy személyes érdeklődésünk tárgya, ezért tájékozottak vagyunk az adott területen.

 

Saját tapasztalatom szerint a legnagyobb kihívás, és a legtöbb időt igénylő feladat az, hogy közösségi média kompatibilis formában tudjuk átadni az éppen aktuális üzenetünket. Rövidnek, érdekesnek, figyelemfelkeltőnek de mindeközben szakmailag korrektnek, teljesnek és helyénvalónak kell lennie. Az, hogy egy-egy poszt megírása úgy, hogy mindezeknek megfeleljen, mennyi idő, nagyban függ a témától. Egy rövidebb, motiváló kis üzenet megvan egy óra alatt is akár, de például amikor a pszichológus és pszichiáter közötti különbségekről írtam, vagy a férfiak testével kapcsolatos attitűdökről, akkor több napon keresztül formálódott a végső anyag. 

 

A posztok vizuális megjelenése a legtöbb esetben hozzáad a témához. Hogyan működik ez a ti csapatotokon belül, mennyire van szükség tűpontos briefekre, vagy mennyire engedhetik a grafikusok szabadjára a képzeletüket és (adott esetben) a tárgyi tudásukat?

 

Mándli Krisztina, a Pszinapszis egyik grafikusa: Egy poszt megszületése általában azzal kezdődik, hogy a szövegírók és a grafikusok megbeszélik, milyen téma kerüljön feldolgozásra. Miután megkaptuk a kész szöveget, elkezdődik a tartalom vizuális megjelenítése. A posztok elkészítése során megadott színskálával és betűtípusokkal dolgozunk, de ezek mellett a Pszinapszis egyik grafikusaként úgy gondolom, teljes mértékben szabadjára engedhetjük képzeletünket, megjeleníthetjük saját elképzelésünket egy-egy poszt kapcsán, és megmutathatjuk, mi hogyan látjuk az adott témát. 

A kedvenc poszt, amit készítettem:

 

Az egyik fő célja a Pszinapszis projektjének, hogy minden emberhez tudjon szólni. A nagyon széles célcsoport mekkora szabadságot ad a designban?

 

Csallóközi Luca – A Pszinapszis egyik grafikusa: Úgy gondolom, hogy elég nagy szabadságunk van a tartalomgyártás, design terén, hiszen tényleg minél szélesebb körben szeretnénk megszólítani az embereket. Alapvetően vannak olyan design elemek, színpaletták, amelyeket minden grafikánál felhasználunk, ez az egységes megjelenést segíti és az arculatot erősíti. Emellett amit még szem előtt tartunk, hogy minél jobban ‘fogyaszthatóak’, könnyen érthetőek legyenek a posztok, hiszen a széles célcsoport miatt különböző területeken jártas emberek követik a Pszinapszist. Ezért fontos külön figyelmet fordítani arra, hogy mindenki hasonlóan élvezetesnek, izgalmasnak és informatívnak élje meg a posztokat. Általában az alapvető arculati elemeken túl szinte teljesen szabadon mozoghatunk a design terén és kisebb csapatokban tervezhetjük meg, hogy milyen grafika is lenne a legmegfelelőbb egy-egy mentális folyamat, jelenség megjelenítésére.

 

Úgy gondolom, hogy egy-egy grafikában érdemes átültetni a pszichológiai jelenségeket mindennapi példákba, ami nem csak szövegesen, de grafikailag is megjelenhet. Ezáltal olyan elemeket is felhasználunk a design-ban, melyek közelebb hozzák mindennapjainkhoz a pszichológiát. Ezért is az egyik kedvenc grafikám Eszterhai Annával közösen készített posztunk, melyben a szeretetnyelveket egy tátika segítségével ábrázoltuk.

Számos posztotok végződik kérdéssel, amire általában sok válasz is érkezik. Mennyire tudtok kialakítani az oldal követőivel személyesebb beszélgetést, akár kommentben, akár üzeneteken keresztül? Egyáltalán, célja-e ez a munkátoknak?

 

Eszterhai Anna Emese, a Pszinapszis egyik szövegalkotója: Nagyon szeretünk valamilyen formában interakcióba kerülni a követőinkkel, legyen az történetben kirakott kérdésmatrica vagy éppen bejegyzésben feltett kérdés. Ez nem csak megerősít minket abban, hogy elér az üzenetünk, de azt hiszem, hogy azok, akik követnek ők is szívesen reagálnak és ezek által tudunk teret adni a kommunikációnak. Nagyon lélekmelengető az üzeneteket olvasni, például egy Lékó Szibilla (grafikus) és általam készített posztnál a wabi sabi fogalmáról írtam és a kérdés arra irányult, hogy mi az ő „tökéletlenségük”. Néha vissza-visszajártam elolvasni, annyira inspiráló volt látni a válaszokat: egy kommentelő mára elfogadja és szereti az arcán lévő anyajegyet, amit eddig takargatott vagy egy másik válaszadó párja tigriscsíkoknak becézi a striáit, ami segít neki az elfogadásukban.

Bármennyire nehéz azonban, meg kell húzni egy egészséges határt. Mi nem helyettesíthetünk pszichológust, még akkor sem, ha többünk pszichológián tanul vagy végzett. Néha egészen érzékeny témával keresnek meg minket, ami megtisztelő, de nem feltétlenül van jogosultságunk reagálni – esetleg segíthetünk megtalálni rá a megfelelő személyt.

A Pszinapszis Budapest Pszichológiai Napok immáron 25. alkalommal kerülnek megrendezésre 2021. június 9-11. között.

Bővebb információk és jegyek: https://www.pszinapszis.com

Instagram: https://www.instagram.com/pszinapszis/

Facebook: https://www.facebook.com/pszinapszis

No Comments

Leave a Reply