Nők, akik felforgatják a divatszakmát

Nők, akik felforgatják a divatszakmát

Míg pár évtizeddel ezelőtt még alig voltak színes bőrű modellek a kifutón, ma már nem elég egy kis színt vinni a márka arculatába: a minél különlegesebb, annál jobb elv működik. Itt az idő, hogy a divat is elkezdjen a kisebbségek felé nyitni: jöhetnek a kerekesszékes, “tökéletlen” vagy transznemű nők a kifutókra, a fashion weekekre, a reklámokba!


Sinéad Burke

Sinéad Burke feltűnően alacsony, de nem élvezi kevésbé az életet, mint a magas emberek: Seth Meyers-szel beszélget a Late Night showban, Victoria Beckham-mel pózol az Instagram-on, Helen Miller mellett ül a fashion week-en, a British Vogue szeptemberi számának a címlapján szerepel. És TED rendezvényen beszél arról, hogy az egész világnak alkalmazkodó-képesebbnek kéne lennie.

Például a divatnak is: magassarkú helyett neki marad a világítós tornacipő a gyerekosztályról – emeli ki. Azt szeretné, ha nem törpének, hanem kis embernek neveznék. És azt is szeretné, ha a tervezők gondolnának azokra, akiknek az elterjedt dizájn nem megfelelő, akiket a mindennapi tárgyak, ruhák inkább eltávolítanak a társadalomtól, minthogy segítenének nekik beilleszkedni.

„A dizájn egy hatalmas privilégium, de még nagyobb felelősség. Azt kérem tőletek, hogy nyissátok ki a szemeteket!” – mondja.

Aaron Philip

Aaron Philip transznemű, színesbőrű és kerekesszékkel közlekedik – tehát többszörösen is hátrányos helyzetű, ahogy ő maga is kiemeli. Mégsem hagyja, hogy elhallgattassák. Csak 18 éves, de az Elite Model Management képviseli, feltűnt a Dove és a Sephora reklámjaiban és Miley Cyrus egyik videoklipjében, ő rendezte a legújabb Nike kampányt, és persze részt is vett benne.

Azért, mert ő korábban nem látott olyan embert a reklámokban, a divat világában, akivel azonosulni tudott volna, úgy érzi, fontos az, hogy minél hangosabban szóljon ő, és hogy miatta minél több, halmozottan hátrányos, mozgássérült, genderfluid vagy épp nem fehér bőrszínű fiatal meg merjen szólalni, meg tudja mutatni magát.

Winnie Harlow

Winnie Harlow bőre nem átlagos – és akkor mi van? A modell ma már annyira népszerű, hogy gyakran még a leggagyibb pletykalapok is anélkül írnak róla, hogy a vitiligóról szót ejtenének. Ami nagy fejlődés – és bárcsak az élet több területén hozhatnánk erre példát –, hogy Harlow olyan normálissá tette a betegségét, hogy már nem is érdemes róla beszélni!

„Úgy nézek én ki, mint aki szenved?” – kérdezte az újságírókat egy évvel ezelőtt. „Én nem úgy érzem, hogy szenvedek. Úgy érzem, hogy élek. Hogy győzedelmeskedek.” 

Valentina Sampaio

Ne feledjük, hogy a Victoria’s Secret majdnem belebukott abba, hogy a marketingigazgató közölte, ők nem vonultatnak majd transznemű modelleket a kifutón. Sőt, legyünk őszinték, a marketinges, Ed Razek ebbe bele is bukott, a márka pedig inkább bukdácsol, mint szárnyal manapság… De ennek már semmi köze a tényhez, hogy felvették az első transznemű modelljüket, Valentina Sampaio-t.

2016-ban március 8.-án Sampaio a L’Oreal reklámjában bukkant fel – ez volt az első hivatalos nőnapja. Most 23 éves, többek között a H&M, a Dior és a Marc Jacobs reklámjaiban szerepelt, címlaplánya volt két Vogue-nak, a Vanity Fair-nek és az olasz Elle-nek is.

Szívesebben beszél a szörfözésről, a kedvenc edzéséről és Brazíliáról, az otthonáról mint a neméről. És ez rendben van így – hiszen a világ többi része pont eleget beszél róla. És sokan örülnének, ha csak fele annyira is lehetnének nőiesek, mint Sampaio.

No Comments

Leave a Reply